La crisi que ha obligat a retallar recursos en l'ensenyament català els últims anys ha abocat a estudiants d'instituts públics a seguir alguna de les matèries de Batxillerat a través de l'Institut Obert de Catalunya (IOC), per falta d'especialistes en matèries com Grec.

L'IES Valldemossa de Barcelona, en concret, ofereix aquest curs les assignatures de Grec i Ciència i Tecnologia, de primer de Batxillerat, i Literatura Catalana, de segon, a través de l'Institut Obert, en no arribar a vuit el nombre d'alumnes matriculats a cadascuna.

Fonts d'aquest centre han indicat a Efe que la retallada de professors especialistes ha obligat, no només aquest curs sinó també als dos anteriors, a buscar aquest recurs per oferir als alumnes algunes de les assignatures optatives que escullen, si bé l'institut intenta que siguin les mínimes possibles.

En concret, en Literatura Catalana de segon de Batxillerat aquest any s'han matriculat al Valldemossa quatre alumnes, pel que hauran de cursar l'assignatura a través de l'IOC, prèvia autorització de l'estudiant i dels seus pares.

Des del Consorci d'Educació de Catalunya s'indica que aquest recurs és "freqüent" en instituts de mida petita en els quals no hi ha suficients alumnes per a totes les matèries optatives existents en Batxillerat.

Fonts del sindicat de docents de l'ensenyament secundari ASPEPC han indicat a Efe que aquesta opció ja es va plantejar quan l'anterior conseller d'Educació, Ernest Maragall, va retallar el nombre d'instituts en els quals s'impartia el Batxillerat nocturn i es va oferir als alumnes afectats estudiar a través de l'IOC.

No obstant això, fonts d'aquest sindicat, de la Federació d'Ensenyament de CCOO i d'USTEC, consultades per Efe, han assegurat que no tenien coneixement que un institut públic en el qual es realitzen estudis presencials derivés a part dels seus alumnes cap a l'IOC per cobrir les seves carències de professors especialistes.

La representant d'USTEC Rosa Cañadell ha argumentat que els actuals plans d'estudi són molt amplis i cars per la qual cosa no li estranya que alguns instituts prenguin aquesta decisió.

De la mateixa opinió és el representant d'ASPEPC Xavier Massó que indica que el canvi curricular en Batxillerat, amb una gran diversitat de matèries optatives, que va realitzar l'equip d'Ernest Maragall, ha ajudat a aquesta mena de situacions, si bé considera que "sembla que alguns IES estiguin fent com a norma una possibilitat que es planteja com a excepcional".

El Decret de 2008 pel que s'estableix l'ordenació dels ensenyaments de Batxillerat especifica que el departament "ha de facilitar que, quan l'oferta quedi limitada per raons organitzatives, l'alumnat pugui cursar alguna matèria mitjançant la modalitat d'educació a distància o en altres centres educatius".

En la pàgina web de l'IOC es precisa que es podran matricular els "alumnes de centres d'Educació Secundària que no poden cursar presencialment fins a dues matèries de modalitat de batxillerat per raons organitzatives del seu centre".

En el document "Currículum de batxillerat", annex a les instruccions d'inici de curs, s'indica que els "alumnes matriculats en centres ordinaris poden cursar alguna matèria de modalitat de segon curs a través del batxillerat a distància, si el seu centre no l'ofereix, amb un màxim de dues matèries per alumnes".

En aquestes instruccions es diu que "en general, els centres no poden oferir als alumnes de primer curs la possibilitat de cursar matèries de modalitat a través del batxillerat a distància" i només es podrà fer aquesta oferta en el cas d'una matèria que tingui continuïtat en el segon curs i que el centre no pugui oferir per motius organitzatius, amb un màxim de dues matèries per alumne".