Les notaries ja poden atorgar escriptures a través de videoconferència

A partir d'avui tots els documents notarials s'han d'expedir tant en paper com en format digital

Una notaria en una imatge d'arxiu.

Una notaria en una imatge d'arxiu. / DdG

Ariadna Sala

Ariadna Sala

Les notaries han encetat una revolució tecnològica al sector. A partir d'avui els notaris podran atorgar algunes escriptures mitjançant videoconferències, i a més, tota la documentació notarial s'expedirà tant en paper com en format digital, permetent al ciutadà tenir el document oficial als seus dispositius mòbils amb un codi. Es tracta de dues novetats inèdites al món notarial que pretenen fer un pas endavant en la reducció de paper i agilitzar els tràmits i la digitalització.

La Llei 11/2023, de la qual avui han entrat en vigor les mesures relatives als notaris, és resultat de l'exigència de la Unió Europea per digitalitzar les actuacions notarials. La norma permet que certs documents es puguin firmar amb una visita telemàtica amb el notari, sobretot el relatiu a tràmits societaris, com la constitució d'una societat o el nomenament d'un càrrec mercantil. Pel que fa als particulars, es poden atorgar poders concrets en línia, i en cas d'una situació de confinament per pandèmia també es permetrà la firma d'un testament de forma telemàtica.

El procediment es farà a través de la seu electrònica notarial, i comptarà amb una sèrie de mesures de seguretat, entre les quals la firma electrònica per identificar la persona sense dubtes: "quan fem la identificació del DNI la plataforma connecta amb la informació que té la policia de la documentació i ens avisa si aquest DNI ha estat sostret o s'ha perdut", explica el notari i vocal del Col·legi de Notaris de Catalunya, Pablo Vázquez. "Davant de qualsevol dubte d'identificació la videoconferència no es fa i podem exigir al client que vingui presencialment a la notaria", subratlla.

Estalvi de paper

La segona gran novetat és l'equiparació de la documentació digital amb el paper, que permet al ciutadà tenir tant un document oficial en format físic com tenir-lo en un dispositiu electrònic amb un QR o un codi CSV. Fins ara el document autèntic era expedit en paper, i tot i que ja fa 20 anys que s'envien còpies a les administracions, el ciutadà no tenia una còpia autèntica d'un document notarial en format electrònic, sinó que sempre era en paper. Ara podrà decidir tenir el document en paper, digital o ambdós. Això permetrà un estalvi de paper. D'altra banda, només es podran obtenir aquestes còpies digitals a partir de serveis expedits a partir d'avui, no anteriors. Durant aquest matí ja se n'han firmat una trentena a tot l'Estat, i es preveu que se'n puguin autoritzar i firmar més de tres milions a l'any, segons estimacions del Col·legi General del Notariat.

L'eliminació del paper, però, encara no s'ha abordat. "Aquí tenim 2.000 anys d'experiència amb l'ús del paper que es manté, tot i que a França l'han suprimit en algunes escriptures", explica Vázquez. En tot cas, es tracta, en paraules del notari, del "major canvi en 150 anys, des que es va aprovar la llei notarial", conclou.