Una cistella de la compra que fa cinc anys sortia per 100 euros, ara ja ronda els 150

La 'marca blanca' guanya pes en pràcticament totes les grans cadenes i cada cop hi ha més carrets formats exclusivament per aquest tipus de productes

Un client d'un supermercat Caprabo, en una imatge d'arxiu

Un client d'un supermercat Caprabo, en una imatge d'arxiu / FERRAN NADEU

Paula Clemente

Una cistella de la compra amb una desena de productes bàsics que el 2019 sortia per uns 20 euros, ara costa pràcticament 30 euros. Dit d'una altra manera: ara cal pagar gairebé 150 euros per una compra que fa un lustre requeria 'només' 100. Així ho testifica l'empresa d'analítica de mercat Kantar, que ha comparat el preu de diversos articles adquirits al mateix establiment aleshores i ara, i ha arribat a la conclusió que la compra s'ha encarit un 47% en aquest període.

"La inflació ha castigat el mercat, especialment els últims dos anys", ha apuntat aquest dijous la directora de compres i mitjans de Kantar WorldpanelMayte González, situant l'increment del preu dels aliments al capdavant, però subratllant que, de forma més o menys acusada, això s'ha donat a totes les categories.

Aquesta situació s'ha traduït en canvis de comportament a l'hora de comprar. El primer, l'interès que rep ara la marca de distribuïdor (aquella coneguda popularment com a marca blanca). “Hi ha una correlació pràcticament idèntica entre el nombre de referències que posen els 'retailers' de la marca de distribució als lineals i a la quota de la marca de distribució”, sosté González. En concret, si el 2019 les marques de supermercat gaudien d'una quota del 42%, ara ja copen pràcticament la meitat del mercat.

De fet, d'entre les principals cadenes, només a El Corte Inglés i Aldi la 'marca blanca' té igual o menys pes ara que el 2019. A Mercadona, l'ensenya líder a Espanya, ha passat de suposar el 64% a ser el 74,5%; a Carrefour, la segona gran distribuïdora d'alimentació per quota de mercat, del 22,6% al 31,3%; i a Lidl, la companyia que tanca el podi d'implantació a Espanya, del 79,2% a gairebé el 82%. Destaquen també Aldi i Dia, on la marca de distribuïdor té una quota del 69% i del 60% respectivament avui dia.

En qualsevol cas, hi ha matisos. Per exemple, que la popularitat de la marca de distribuïdor és diferent en funció de la categoria, i mentre que arrasa al camp de la drogueria, té menys presència al sector de la perfumeria o de les begudes. També, que, per molt que sigui la més llaminera actualment a ulls del consumidor, són molt poc comunes les cistelles de la compra conformades exclusivament per productes de 'marca blanca': són només una de cada deu, davant del terç que s'omple només amb marca de fabricant. Això sí, la primera va a l'alça. Finalment, Kantar assenyala que cal tenir en compte que en molt pocs casos la decisió de compra final al supermercat va vinculada al preu.

“En el 80% de les categories, la primera decisió a l'hora d'escollir un producte al lineal no té una vinculació directa amb el preu, té una vinculació molt més directa amb envasos, formats, usos de les categories que farem a la llar…”, afirma Mayte González.

Promocions i ofertes cada cop més sobre la 'marca blanca'

L'altra gran tendència aquest 2023 és el protagonisme que han guanyat les promocions i ofertes. En un any, han escalat un lloc com a raó de fons a l'hora d'escollir un producte al supermercat, i, en relació amb el 2019, han guanyat gairebé un punt de presència a la cistella (ara suposen una mica més del 34% del que es compra).

També aquí es percep el combat entre marques de fabricant i marques de supermercat: si bé la majoria de les ofertes encara estan relacionades amb les marques de tercers (DanoneGallo…), les cadenes apliquen cada cop més promocions sobre els seus propis productes. "Això és un canvi respecte al canvi respecte al qual vèiem en anys anteriors", ha advertit aquesta responsable de Kantar, que ha aprofitat per donar una darrera recomanació als distribuïdors: la despesa mitjana del client que disposa d'una targeta de fidelització és la doble del client que no la té. Aquesta eina -ha conclòs González- "està ajudant el consumidor a estalviar i al 'retailer' que la cistella s'ompli més al seu establiment".