Nestlé invertirà 22 milions d'euros en una caldera de biomassa a la fàbrica de Girona

L'empresa admet més competència amb les marques blanques i diu que la sequera els ha afectat "relativament poc"

Imatge virtual de la caldera de biomassa.

Imatge virtual de la caldera de biomassa. / Nestlé

Paula Clemente

És una de les fàbriques més importants per a Nescafé en el món i, ara, es converteix també en una de les més avançades en termes d'estratègies mediambientals. Nestlé invertirà 22 milions d'euros per dotar a la seva planta de producció de cafè de Girona d'una segona caldera de biomassa. L'objectiu és que la planta s'alimenti no sols del pòsit del cafè sobrant com fins ara, sinó també d'estelles procedents de la neteja dels boscos pròxims a aquesta instal·lació. I aconseguir, així, en definitiva, que el 80% del vapor que necessita la infraestructura per a funcionar procedeixi de totes dues fonts.

“El que farem és reduir 18.100 tones d'emissions a l'atmosfera, valorarem el 100% del marro de cafè que tenim a la fàbrica [producte que s'obté durant la fabricació de cafè soluble] i introduir biocombustible que prové de la neteja dels boscos de Catalunya per produir el 80% de la demanda d'energia en forma de vapor de la fàbrica”, ha enumerat el conseller delegat de Nestlé España, Jordi Llach, en la seva primera presentació davant els mitjans de comunicació des que va assumir el càrrec fa just dos anys. El propòsit paral·lel és –ha aprofundit– “reduir la dependència del gas natural, que és un combustible fòssil i que està sotmès a estressos geopolítics”.

Tot això s'emmarca dins d'una meta global que és aconseguir que Nestlé com a grup emeti zero gasos d'efecte d'hivernacle de cara a 2050. En els últims anys, han aconseguit baixar-les un 30%, i ara, han posat rumb al 50% menys de cara a 2030. “La de Girona és una fàbrica clau per al grup i també per a nosaltres”, ha sostingut Llach per justificar aquesta última aposta. “El mateix que en moltes altres fàbriques hem invertit moltíssim en plaques solars per minimitzar l'ús d'energia i fer-lo de manera renovable –ha afegit el directiu–, a Girona el que més valor aporta des del punt de vista ecològic són les calderes de biomassa”.

El director general de Nestlé Espanya, Jordi Llach.

El director general de Nestlé Espanya, Jordi Llach. / Maria Asmarat

Aquests 22 milions d'euros es destinaran a adaptar la caldera ja existent perquè funcioni també amb estelles i no sols amb el pòsit del cafè, a la posada en marxa d'una caldera completament nova, i a la construcció de dos magatzems de 900 metres cúbics. De totes maneres, segons el que ha avançat Llach, el pla és que aquesta sigui només una de les inversions que es realitzin enguany relacionades directament o indirectament amb qüestions de sostenibilitat. “La idea és no quedar-nos lluny de les inversions de 2023, aproximar-nos el màxim possible”, ha confessat el conseller delegat de Nestlé España, que ha xifrat la dotació de l'any passat en els 70 milions d'euros.

En l'últim exercici, aquesta companyia amb seu nacional a Esplugues de Llobregat va vendre per valor de 1.500 milions d'euros, un avanç del 5,3% en comparació amb 2022 que Llach ha relacionat en bona part amb la inflació. En canvi, el 2024 apunta també a creixement però ja, de nou, per volum de venda. “L'any ha començat bé, tindrem un bon any”, ha vaticinat l'executiu. “Enguany el creixement ve impulsat pel volum, la qual cosa és bo per a les fàbriques i per als costos, creixem amb més qualitat enguany que l'anterior”, ha admès aquest directiu, atribuint aquesta millora a la inversió en marques i a la renovació de productes i formats.