La venda de cotxes electrificats s’estanca a les comarques gironines

Les matriculacions de cotxes elèctrics purs i híbrids endollables al maig cauen un 9,7% respecte al 2023

La venda de turismes baixa fins a un 2,7% a Girona amb 957 operacions

Un home carrega el seu cotxe elèctric, en una imatge d’arxiu.

Un home carrega el seu cotxe elèctric, en una imatge d’arxiu. / Marc Martí

Joel Lozano

Joel Lozano

El mercat automobilístic gironí tanca el mes de maig amb pitjors dades que el 2023. La demarcació ha registrat 957 matriculacions de turismes en el cinquè mes del 2024, un 2,7% menys que l’any passat, segons les dades de les patronals Anfac i Faconauto. Aquesta caiguda de les matriculacions es veu agreujada en les vendes de cotxes electrificats.

Al maig, s’han matriculat 111 turismes electrificats (elèctrics purs i híbrids endollables), fet que suposa una caiguda del 9,7% respecte al mateix mes del 2023. Aquesta xifra situa el mercat electrificat en l’11,5% de quota total, un punt menys que fa un any.

Tanmateix, els turismes híbrids sí que milloren les seves vendes al maig, amb 383 operacions, un 13,6% més que l’any passat. Aquestes xifres fan que els considerats vehicles amb combustibles alternatius, és a dir cotxes híbrids, híbrids endollables, elèctrics i de gas, liderin les vendes a les comarques gironines, amb un 55,2% de la quota de mercat. Així, si agrupen totes aquestes categories de turismes, són l’únic grup que millora les matriculacions respecte al maig de l’any passat, amb 529 operacions de compravenda, un 5,8% més que el 2023. En l’acumulat del 2023 sumen 2.617 matriculacions, un 11,8% més que fa un any. La resta de cotxes baixen les seves vendes al maig.

A Girona en el cinquè mes de l’any s’han matriculat 375 cotxes de gasolina, un 11,5% menys que en el mateix mes del 2023, mentre que les vendes de cotxes dièsel cauen un 11,6%, amb 53 operacions.

Si ens centrem en les xifres acumulades del mercat automobilístic gironí aquest 2024, les matriculacions de turismes es mantenen pràcticament invariables respecte al 2023, amb un increment de només el 0,6% i un total de 4.727 vendes. Els vehicles de gasolina sumen 1.846 matriculacions, un 7,7% menys que fa un any, i les operacions amb cotxes dièsel cauen un 25,6% amb 264 matriculacions. 

A Espanya, el mercat de turismes augmenta un 3,4% el cinquè mes de l’any, amb 95.158 unitats. Durant els cinc primers mesos, el mercat ha crescut un 6,8%, amb 431.884 nous registres. Tot i així, el mercat encara es manté un 23% per sota dels volums del 2019. Tot i el creixement del mercat general de turismes, les vendes d’electrificats també s’han estancat. Al maig, s’han registrat 9.180 turismes electrificats, un 11,9% menys que l’any 2023. 

«El ritme que veiem mes rere mes al mercat d’electrificats és un senyal d’avís que cal actuar immediatament. Aquest mes, les vendes de turismes electrificats baixa notablement davant l’any passat, dins un mercat general que creix davant del 2023», assenyala José López-Tafall, director general d’Anfac. «Hi ha una àmplia oferta de vehicles electrificats, però oferta sense demanda és una ficció», apunta. El director general d’Anfac recorda que «el pròxim 31 de juliol el pla MOVES III arriba al final i les xifres reflecteixen que és una urgència la seva continuïtat». A més, reclama «mesures que incentivin la compra des del costat fiscal, a més d’agilitzar el desplegament a futur dels punts de recàrrega».

Subscriu-te per seguir llegint