Un cotxe conduït a distància travessa a França per l’AP-7 per primera vegada

El projecte europeu 5GMED posa a prova un sistema amb 5G que elimina les interrupcions d'internet transfrontereres

La prova que s'ha fet en directe amb un vehicle controlat remotament creuant la frontera francesa

La prova que s'ha fet en directe amb un vehicle controlat remotament creuant la frontera francesa / Gemma Tubert / ACN

Redacció

Redacció

El projecte europeu 5GMED ha dut a terme una prova pilot on un cotxe conduït a distància ha creuat per primera vegada la frontera amb França a través de l'AP-7, des de la província de Girona. És una de les solucions que 5GMED, participat per 21 socis de set països europeus, ha presentat en unes jornades celebrades a Peralada per impulsar el transport transfronterer sense interrupcions.

A dia d'avui, la configuració vigent del 'roaming' a la frontera provoca talls a les comunicacions de fins a més d'un minut en canviar de país. La prova de conducció a distància ha requerit habilitar un carril de l'autopista en un tram de cinc quilòmetres, tres dels quals han correspost a territori gironí i dos a França, i a l'interior del vehicle hi havia dues persones en qualitat de controladors davant de possibles incidències, segons Europa Press.

Evitar les interrupcions

Poder veure una sèrie ininterrompudament mentre es fa el trajecte en AVE de Girona a París o mantenir una trucada important mentre se circula entre els dos països, són algunes de les accions que et permet aquest sistema sense perdre ni la connexió ni informació pel camí i evitar les interrupcions.

5GMED es va començar a gestar fa quatre anys. Ha costat uns 16 milions d'euros -12 milions de finançament públic. Ha estat cordinat per Cellnex Telcom i i2CAT com a gestor tècnic. Entre els socis, a més, hi ha operadores de telefonia Mobile World Capital Barcelona, Hispasat, Abertis Autopistas, SNCF, Hispasat o Comsa.

Pla general de l'acte de presentació del projecte europeu.

Pla general de l'acte de presentació del projecte europeu. / Gemma Tubert/ACN

"Tots sabem que quan es traspassa una frontera el mòbil es talla i després ens arriba un missatge de l'altre operador per reconnectar-nos", explica el director de desenvolupament de negoci i innovació del Cellnex Telecom, Oscar Pallarols. "Aquesta transició, però, és impensable si s'està, per exemple, conduït un cotxe a 120 km/h", afegeix Pallarols.

Els impulsors del projecte també han comprovat el sistema en trens d'alta velocitat creuant el túnel del Pertús a 300 km/h. "Els usuaris gaudeixen d'una connectivitat perfecta, millor que a casa seva, però asseguts en un vagó dins un túnel a gran velocitat", explica Pallarols. Però no només això. El sistema també permet altres aplicacions lligades al mateix transport ferroviari. "Es faciliten diferents paràmetres com la ubicació, la velocitat, qualsevol tipus d'avaria o sensorització", detalla. Tot amb l'objectiu de gestionar de la forma més efectiva possible aquest transport, segons ACN. 

Estendre-ho arreu d'Europa

De moment, s'ha provat en aquest punt però Cellnex ja està treballant en un altre projecte de les mateixes característiques entre Polònia i la República Txeca. "La voluntat d'Europa es estendre-ho a la resta de fronteres dels països de la Unió", explica Pallarols. De moment, però, el sistema no està en fase de comercialització. Per això, no tindrà una aplicació efectiva immediata; però Pallarols confia que en un o dos anys es vagi implementant progressivament al trànsit i la mobilitat real.

El corredor mediterrani

5GMED és la iniciativa que s'engloba el corredor mediterrani -per on discorre el 55% del trànsit per carretera i el 65% del trànsit ferroviari entre Espanya i França-, i l'única que ha aglutinat sota un mateix projecte casos d'ús viaris i ferroviaris. En altres corredors europeus s'han impulsat proves vinculades al transport de mercaderies mitjançant camió o a través de via marítima com el projecte 5GBlueprint o 5GRail.