La UdG i la Fundació SERGI creen una escola d'estiu per reflexionar sobre el racisme en l'educació a Catalunya

La iniciativa agafa el relleu d'una activitat formativa que es va fer sobre interculturalitat entre el 1990 i el 2010

La Facultat de Lletres de la Universitat de Girona.

La Facultat de Lletres de la Universitat de Girona. / Aniol Resclosa

ACN

ACN

La Universitat de Girona i la Fundació SERGI han creat una escola d'estiu per debatre i reflexionar sobre el racisme en el món de l'educació a Catalunya. Es tracta de la primera edició d'aquestes jornades formatives i es faran entre el 2 i el 5 de juliol. Al llarg d'aquests dies es faran una quinzena de taules rodones que posaran el focus del racisme en l'educació. Al llarg d'aquesta escola d'estiu es tractaran iniciatives d'èxit i es convidaran a testimonis perquè expliquin les seves experiències. L'Escola d'Estiu d'Antiracisme agafa el relleu de les Escoles d'Estiu sobre la Interculturalitat que va organitzar la Fundació SERGI entre el 1990 i el 2010. Aquestes trobades van ser pioneres a l'Estat fins convertir-se en un referent.

El 1990 la Fundació SERGI arrencava a Girona unes jornades de formació pioneres a l'Estat sobre interculturalitat pensades per treballar l'acollida i integració de la població nouvinguda. Vint anys després, aquestes jornades formatives s'havien convertit en tot un referent. Malgrat tot, van deixar de fer-se.

Ara, pràcticament catorze anys després, la fundació ha volgut reprendre el fil de la mà de la Càtedra d'Anàlisi i Acció Antiracista de la Universitat de Girona. Per aquest motiu han organitzat la primera edició de l'Escola d'Estiu d'Antiracisme que es farà entre el 2 i el 5 de juliol al saló de descans del Teatre Municipal de Girona.

En aquestes jornades s'aprofitarà per debatre i reflexionar sobre el racisme en la societat actual i com abordar-lo. Per aquesta primera edició, els organitzadors han decidit posar el focus en l'educació per treballar com combatre aquesta desigualtat en els diferents espais educatius, ja sigui en centres formatius reglats o espais de lleure.

Acadèmia i testimonis

L'escola d'estiu comptarà amb una quinzena de ponències i taules rodones. El director de la càtedra, Carles Serra, ha remarcat que el programa s'ha fet combinant el món de l'acadèmia amb exemples reals de desigualtats. Per això en aquesta primera edició de l'escola hi haurà "joves, famílies i col·lectius" que explicaran "com s'han sentit tractats" en determinades situacions on s'han viscut escenes racistes. "No volíem que semblés que persones des de fora emeten sentències del racisme que es produeix en les institucions", afegeix el director de la càtedra.

Més enllà de "detectar el problema" del racisme en els diferents espais d'educació, Serra ha destacat que les jornades volen "exposar models i iniciatives d'èxit". Per això hi participaran tècnics municipals i personal dels Serveis Territorials d'Educació de la Catalunya Central per conèixer com han abordat la segregació escolar i frenar les desigualtats.

"Construir una societat més justa"

El president de la Fundació SERGI, Albert Quintana, remarca que han escollit el món de l'educació per fer-hi la primera escola d'estiu perquè "és on millor podem detectar els problemes i posar-hi solució". A més, Quintana remarca que actuant en l'àmbit de l'educació permet "construir una societat més justa" perquè els infants seran el nucli dur de la societat del futur.

Per a Carles Serra, aquestes jornades no només serviran per combatre el racisme, sinó que també han de servir per treballar per "una societat més cohesionada" que acabi beneficiant "en una millor convivència de tots plegats". Malgrat tot, Quintana insisteix en què l'escola d'estiu no busca ser un espai "per a gent convençuda", sinó que volen que sigui "un espai de debat" on també hi hagi visions crítiques i buscar la manera d'integrar-les en noves solucions.

De moment, les jornades compten amb una seixantena d'inscrits i els organitzadors s'havien marcat la fita d'arribar als 75. De tota manera, des de la càtedra i la fundació recorden que el projecte s'ha acabat tirant endavant molt tard i per això no han pogut fer-ne prou difusió entre el col·lectiu d'estudiants. De cara a l'any vinent confien en què el volum d'assistència serà major.